Egyptská mytologie předkládá mnoho způsobů, jak vzniknul svět.
1) Prapahorek
Jedna z teorií předpokládá, že vzhledem ke každoročním záplavám Nilu byly i v minulosti vody důležité. Z takzvaných pravod nabitých plodnou energií v záplavách vyvstal prapahorek, který se stal zdrojem veškerého pozemského života.
2)Atum a Devatero
Héliopolské učení mluví o Atumovi, tomu, jenž se stvořil sám a o devateru bohů, které stvořil a kteří se poté stali základem všeho živého. Nejprve vydechl boha Šu (vzduch), poté vyplivl Tefnut (vlhkost). Tak vznikla atmosféra. Šu a Tefnut poté zrodily Geba (zemi) a Nut (nebe). Země a nebe poté splodily boha řádu Usira a boha chaosu Sutecha a také jejich manželky Eset a Nebthet. Z nich postupně povstal život.
3) Ptah
V Memfidě bylo stvoření chápáno jako duchovní akt. Ptah, jakožto jeden ze svaté trojice (spolu s manželkou Sachmet a synem, lotosovým bohem Nefertem) tvořil pouhými myšlenkami a jménami. Teorie se zakládala na tom, že srdce je sídlem našeho intelektu a zdroj myšlenek, které pak jazyk vysloví a učiní skutečnými.
Devatero se také někdy považuje za Ptahovy rty a zuby, je tedy určitá propojenost mezi těmito kulturami. Jinde se zase Ptah považuje v přeneseném významu za prapahorek.
1) Prapahorek
Jedna z teorií předpokládá, že vzhledem ke každoročním záplavám Nilu byly i v minulosti vody důležité. Z takzvaných pravod nabitých plodnou energií v záplavách vyvstal prapahorek, který se stal zdrojem veškerého pozemského života.
2)Atum a Devatero
Héliopolské učení mluví o Atumovi, tomu, jenž se stvořil sám a o devateru bohů, které stvořil a kteří se poté stali základem všeho živého. Nejprve vydechl boha Šu (vzduch), poté vyplivl Tefnut (vlhkost). Tak vznikla atmosféra. Šu a Tefnut poté zrodily Geba (zemi) a Nut (nebe). Země a nebe poté splodily boha řádu Usira a boha chaosu Sutecha a také jejich manželky Eset a Nebthet. Z nich postupně povstal život.
3) Ptah
V Memfidě bylo stvoření chápáno jako duchovní akt. Ptah, jakožto jeden ze svaté trojice (spolu s manželkou Sachmet a synem, lotosovým bohem Nefertem) tvořil pouhými myšlenkami a jménami. Teorie se zakládala na tom, že srdce je sídlem našeho intelektu a zdroj myšlenek, které pak jazyk vysloví a učiní skutečnými.
Devatero se také někdy považuje za Ptahovy rty a zuby, je tedy určitá propojenost mezi těmito kulturami. Jinde se zase Ptah považuje v přeneseném významu za prapahorek.
Žádné komentáře:
Okomentovat